Jak zdravěji jíst?

 Je to už pár měsíců, kdy jsem se rozhodla se sebou něco udělat. Konkrétně jsem chtěla dát pár kilo dolů a vůbec jsem nevěděla, jak na to. Pořád jsem měla nějaké výmluvy. Nemám čas, jsem unavená, pracuji na směny, je to drahé...prostě VÝMLUVY! Několikrát jsem začínala znovu a znovu. Pokaždé s o více pochroumaným sebevědomím. Pak jsem ale našla něco, co mě skutečně bavilo. Začala jsem chodit plavat, doma jsem cvičila jogu, pořídila jsem si odporové gumy a činky. A najednou jsem žádné výmluvy hledat nechtěla.

Dnes začnu velmi obecným článkem. Předem bych chtěla upozornit, že v žádném případě nejsem odborník přes zdravý životní styl. Jsem vlastně začátečník - amatér. Vyhledávám si ale informace, které by mohly snad pomoct i některým jiným z Vás. Takže jsem se rozhodla si vše sepisovat sem na blog, ať se nevzdělávám sama.


1. Proč jíst zdravěji - Nejprve si musíme uvědomit, co nás k takové změně vůbec vede. Chci mít lepší postavu, radikálně zhubnout nebo se prostě a jednoduše cítit dobře a dělat něco pro své zdraví a tělo? Ano! Zdravým životním stylem člověk získá mnoho benefitů. Zlepšíte kondici, snižujete riziko kardiovaskulárních, onkologických a dalších onemocnění. Zároveň se Vám s velkou pravděpodobností zlepší i psychický stav.

2. Pravidelnost - Ano, tohle už slyšel každý z nás. Ale pravidelnost jednotlivých jídel má na nás velký vliv. A hlavně ovlivňuje náš metabolismus. Jezte tak, jak Vám to bude vyhovovat. Dáte si 6x denně menší porci nebo 3x denně větší porci? Je to jenom na Vás a na Vašem těle, co preferuje. Ale snažte se v rámci možností tělo nepřekvapovat a pravidelně dodávat energii v podobě jídla.

3. Přejídání a hladovění - Rozhodně nejsou dobré žádné extrémy. Jistě každý z nás zná situaci, kdy jste celý den v práci, za pochodu vypijete studený kafé a kousnete do jablka a večer si uvědomíte, že jste nejedli, nepili a nebyli na toaletě. A večer člověk přijde domů, otevře lednici a v noci nemůže spát, protože má přeplněný žaludek a je mu zle. Tohle není úplně šťastná cesta.

4. Plán stravování - A právě proto je super si vytvořit jakýsi plán stravování. Jednoduše se rozmyslíte, co další dny budete jíst, podle toho nakoupíte (takže zbytečně nebudete vyhazovat potraviny) a jídlo si nachystáte do krabiček na další den, kdy ho budete celý trávit v práci. Tělo Vám skutečně poděkuje.

5. Kultura stolování - Na jídlo si udělejte čas. Sedněte ke stolu, nachystejte si jídlo na talíř tak, aby už při pohledu na něj jste měli chuť. Vypněte televizi, dejte mobil bokem a prostě se v klidu soustřeďte na jídlo a vychutnávejte.

6. Pestrost - Jídlo by mělo být pestré. To znamená, že by mělo obsahovat všechny důležité živiny (bílkoviny, cukry a tuky). Zároveň by mělo být bohaté na vitamíny a minerály. Důležitý je dostatek ovoce a zeleniny, neopomíjet ani mléčné výrobky, luštěniny apod.

7. Čerstvost - Jídlo má nejlepší hodnotu, pokud je čerstvé. To je bez debat!

8. Lokální potraviny - Naše tělo se nejlépe "popere" s potravinami, které pochází z našeho prostředí. My jsme se tu narodili a vyrostli a stejně tak i potraviny, které tu rostou, žijí. Nemusí se dovážet a netráví hodiny a dny na cestách. A pro náš trávicí systém jsou jednoduše přirozené.

9. Dochucování - Měli bychom se vyvarovat již hotových dochucovadel. Používejme základní koření a bylinky. Chuť bude o hodně lepší a ještě budeme zdravější. Nepřehánějme to se solí a cukrem. 

10. Alternativy - Nebojme se improvizovat. Je super místo cukru použít erythritol. Zelí zahustit bramborou nebo jablkem. Klidně zahustíme omáčku nastrouhanou cuketou. Hranolky si udělejme z celeru v troubě. Přijdeme na nové chutě a nové suroviny, které nejsou vůbec špatné.

11. Hřešení - Může se stát, že jdete na rodinnou oslavu a babička Vám vnutí řízek, kachnu se zelím a knedlíkem nebo kus dortu. Hlavně si nic nevyčítejte! Tak jak skrz jedno zdravé jídlo nezhubnete, tak skrz jedno nezdravé jídlo nepřiberete. Proč si sem tam nedat něco, na co mám opravdu chuť? Pokud denně k televizi nesním tabulku čokolády, proč bych si jednou za čas nemohla dát páseček?

12. Udržitelnost - Pokud se začínám nějakým způsobem stravovat, byť mi skutečně tento styl sedne, zeptejme se sami sebe, zda jsem schopná tento styl dodržovat dlouhodoběji? Pokud ano, směle do toho! Pokud ne, stojí mi to za to?

13. Diety - Vyvarujte se nesmyslných diet. Stejně všechny stojí na jednom a tom samém přístupu. A to je kalorický deficit, o němž se určitě ještě někdy detailně rozepíšu.

14. Vynechávání jídel - Pokud jste zdraví, nevidím žádný důvod k tomu, abych úplně vynechala pečivo nebo mléčné výrobky. Jen si místo klasického rohlíku dám raději celozrný chlebík a místo jahodového kefíru, který mám tak strašně ráda, ten neochucený.

15. Pitný režim - A na co bychom při tomto všem rozhodně neměli zapomínat? Na pitný režim! A to zejména neslazené tekutiny. Nejlépe pijte čistou vodu, ale také minerálky (ty ale pravidelně střídejte), neslazený čaj...

Komentáře

  1. Poslední dobou se svůj jídelníček snažím také zlepšovat, ale tím jak jsem pořád doma mě občas přepadnou chutě a snaha je v háji. :D Skvělé tipy! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mívám to tak právě také. Takže se snažím na tom trochu zapracovat. Děkuji! :)

      Vymazat
  2. Já se snažím jíst zdravěji a nad jídlem více přemýšlet, ne vždy se mi to ale daří.. Teď se snažím ale nám s přítelem jídlo více plánovat, aby se nestávalo, že nemáme co na jídlo a skončíme u nějakých hotovek z pytlíku ;)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To byl právě věčný problém i u nás. Zvláště když jsme oba v práci od nevidím do nevidím :D

      Vymazat
  3. Moc skvělé tipy! :) Já se o zdravější způsob stravování zajímám už několik let, bohužel jsem si přešla i přes některé poruchy přijmu, ale snažím se hledat stále nějakou rovnováhu, která mi bude vyhovovat. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Celerové hranolky jsou teda pěknej humáč, který se nedá jíst :D Ale to jsou super tipy! Věřím, že do začátku mohou hodně pomoct :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, a mě zrovna celerové hranolky celkem nadchly :D Děkuju :)

      Vymazat
  5. Všechny body jsou naprostá pravda. U mě ale není hlavním nepřítelem lenost nebo cokoliv jiného, ale vybíravost :-D Já jsem v jídle hodně vybíravá a většinu toho zdravého jídla nejím. A popravdě vzdát se sladkého nebo takové mcdonaldu..je taky velký boj (který samozřejmě lze porazit) :-)

    OdpovědětVymazat
  6. super zajímavý a informační článek :) přesně jak píšeš, hodně věcí jako je pestrost, čerstvost, lokálnost a tak dále je super důvodem žít zdravěji, stejně jako sem tam umět zhřešit - ale ne pořád :) je super vědět, proč to děláme a stanovit si menší cíle :)

    www.melissahartford.blogspot.com
    Melissa Hartford | lifestyle & fashion blogger
    Instagram

    OdpovědětVymazat

Okomentovat